fredag 5. november 2010

Fortsettelse på arbeidskravet i kunst: Aluminiumsfoliefigur

Nå begynner jeg å nærme meg slutten på kunstarbeidskravet mitt. Jeg har plukket ut 1.utkastet mitt som jeg vil lage en variant til av. Jeg lurte lenge på hva jeg kunne gjøre som kunne ligne på figuren min. Jeg fant ut at jeg kunne prøve med aluminiumsfolie. Det måtte være noe som lett kunne settes sammen til et "mønster" og som ble litt tykt slik at figuren ble stiv nok til å holde seg oppe. Jeg valgte også her å ha en pinne som skjelett for å ha noe til å bære figuren, og så dekket jeg den til med. I begynnelsen hadde jeg litt problemer med å feste de ulike aluminiumsfoliedelene til hverandre. Jeg prøvde med ståltråd rundt, lim, stifting og til slutt å ha ståltråd inni aluminiumsfoliedelene. Da ble de stivere og det ble enklere å få dem til å sitte. Siden den første figuren var laga i Sprang, var det vanskelig å få vingene til å se like ut. Jeg valgte å ta med det midterste elementet i Sprangmønsteret og bruke det som mønster i midten på vingene. Dette gjorde jeg fordi jeg syntes det virket vanskelig å få med alle delene av mønsteret. De andre delene var vanskeligere å forme, og det kunne fort bli for mye mønster etter min mening. Det var det jo meningen at figuren skulle være et eksempel på noe man kan lage i skolen. Da bør det ikke være for avansert. På grunn av at jeh ikke tok med hele mønsteret, ble naturligvis vingene på denne figuren litt annerledes enn på den andre, men det er jo uansett vanskelig å få det helt likt når man bruker to så forskjellige teknikker.

Det er nok fortsatt det første utkastet jeg vil ha med på utstillinga, da det vart veldig stilig og litt sånn spindelvevaktig ved å bruke en Sprangbord som vinger. Her ser dere prosessen i arbeidet med aluminiumsfolien:






 
 

3 kommentarer:

  1. Dei var kjempetøffe og utgjorde ein god kontrast mot kvarandre. Hadde vore kult å stille dei ut i lag:) Kunne vore symbol for godt og dårleg samvit;) Likte spesielt biletet der "vingene" peikar oppover!

    SvarSlett
  2. Takk takk :) Så bra at du likte det! Har tenkt litt på det med godt og ondt ja, så får se om jeg stiller ut sammen. Vet ikke helt hvordan jeg skal sette de opp da.. Forslag?:)

    SvarSlett
  3. Synest som sagt at biletet der dei ser ut som englar var finast og mest uttrykksfullt - ville vurdert å stille dei ut slik;) Gjerne litt på skrå, som på biletet - det kan skape meir samanheng mellom dei og symbolsk vise vegar vala våre kan føre til; godt og vondt, samstundes som dei då har eit utvida område dei peikar opp mot - horisonten er uendeleg:) Det at dei peikar kvar sin veg kan òg forsterke uttrykket om at dei viser kvar sin veg, kvar si side av noko.

    SvarSlett