søndag 7. november 2010

Kan noe av det jeg har arbeidet med her brukes i skolesammenheng?

Da jeg var i min første praksis i en 7. klasse, deltok jeg i en kunst og handverktime der de skulle lage insekter av ståltråd og perler. Ideen om å lage en figur i ståltråd og aluminiumsfolie nå, kom av gode minner fra denne KUH- timen. Elevene fikk se på bilder av det insektet de ville lage, og så lagde de det ved hjelp fra læreren og oss studenter. Vi studentene fikk også lage våre egne insekter. Jeg syntes dette var en veldig enkel måte å lage fine figurer på. Ståltråden kan bøyes i alle retninger og allikevel være ganske stiv. Perlene var med på å pynte opp og få litt farger på insektet, og elevene kunne også velge hvilke farger de ville ha på ståltråden(e) de skulle lage av. I arbeidskravet mitt, ville jeg gjøre min egen vri på dette. Jeg valgte derfor å bruke aluminiumsfolie som jeg pakka inn ståltråden med. Aluminiumsfolie er også et enkelt materiale å jobbe med, og det blir en fin sølvaktig farge på figuren. Dette er nok altså noe som fint kan brukes i skolen og jeg tror dette er noe man kan arbeide med på de fleste trinn i en eller annen variant.

Det å arbeide med Sprang i skolen, kan nok for noen virke utfordrende. Mange tenker nok at dette er et arbeid som krever stor konsentrasjon, elevene vil trenge mye hjelp og at man trenger flere store Sprangrammer. Da tenker jeg at elevene kan være med på å lage sine egne enkle, små Sprangrammer. Dette kan gjøres enkelt ved en ramme som består av to pinner. Man kan f.eks. feste pinnene mellom en vegg og golvet. Deretter kan man trekke tråder foran den ene og bak den andre slik at det blir som et åttetall. Om man har tykk tråd og få tråder, blir det enklere å holde styr på trådene. Gjør man det på denne måten, tror jeg nok at de eldste elevene stort sett kommer til å få til å lage en liten bord eller en snor. Siden Sprang er en teknikk som har vært brukt i mangfoldige år, kan det tenkes at det kan være et tverrfaglig arbeid med f.eks. hitorie.

Ofte kan det være noen elever som ikke er så glad i å male og tegne, eller som ikke synes de får det så godt til. Da kan det være en fin mulighet å skrive ut et bilde som de kan male på. Man får et fint motiv som man kan legge farge på og arbeide videre med selv. Det kan også få en fin effekt å blande foto og maling, og ikke minst det å skrive ut på et annet type ark enn vanlig. Dette kan f.eks. være akvarellark som er fine til å male på også.

I læreplanen for Kunst og handverk i LK 06 står det blant annet at elevene skal kunne




  • bruke enkle funksjoner i digitale bildebehandlingsprogram













  • fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt










  • Jeg syntes det var veldig spennende å ta bildet av noe jeg hadde laget og redigere det på datamaskinen. Det er mange som ikke bruker så lang tid på å male et bilde og som kanskje synes det er kjedelig å bare male noe. Da kan det være en idè at elevene får prøve å legge det inn på data og redigere det. Man kan få mange effekter som ikke er så enkelt å få til uten data, og elevene får trening i å bruke data som verktøy også i KUH. Det er veldig spennende å sitte og forske seg fram til ulike funksjoner i et bilderedigeringsprogram. Man kan trykke på en knapp, og så er plutselig utgangspunktet blitt helt annerledes. Dette er spennende og man har laget alt selv!

    Man kan også arbeide med bilderedigering av et foto man har tatt. I dag er det mange som har fotokamera, og man kan f.eks. for de eldste elevene ha et lite fotokurs. Elevene kan få lære litt om hvordan man tar gode bilder, hvor man skal fokusere osv. og hvordan man kan redigere bildene etterpå. Man kan f.eks. ta med elevene på en tur rundt i nærmiljøet og gi dem oppgaver der de skal lete etter ulike typer motiv som de kan ta bilde av og redigere.

    Min konklusjon er at man kan bruke det meste av det jeg har arbeidet med i skolesammenheng. Man kan riktignok forenkle noe av det litt, som f.eks Sprangarbeidet, men grunnprinsippet kan brukes!

    Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar