mandag 15. november 2010

Utvikling?

I begynnelsen av året syntes jeg egentlig ikke faget var noe for meg allikevel. Vi arbeidet mye med tegning, og jeg følte at alle andre var bedre enn meg. Den dårlige selvtillitten innen KUH påvirket nok også resultatene av  de første arbeidene mine. Etter hvert som vi hadde videre undervisning, fikk vi også prøve ut andre teknikker og andre måter å tegne på. Vi lærte blant annet å lage tegninger ved hjelp av skrift. Dette var for meg mye enklere å arbeide med enn frihåndstegningen og skyggeleggingen vi hadde arbeidet med før, og det ble for meg mye mer interessant både å arbeide med og se på. Videre har vi blant annet arbeidet med linotrykk, batikk, veving og bilderedigering. Ettersom vi arbeidet med disse andre teknikkene, kom nok selvtillitten mer tilbake. Jeg begynte å bli mer fornøyd med arbeidet mitt fordi jeg fikk prøve teknikker jeg mestret bedre enn tegning. Dette, i samband med å ha fått øving i "å se" og det lage flere utkast, har nok ført til at jeg har hentet fram mer av kreativiteten min . I begynnelsen hadde jeg problemer med å se hva jeg kunne gjøre og finne gode ideer. Nå er dette enklere. Det at jeg har lært ulike teknikker og sett mye forskjellig type kunst, har gjort at jeg lettere blir inspirert av ting jeg ser rundt meg. Om jeg går meg en tur nå, ser jeg "kunstverk" overalt. Dette var ting jeg ikke har tenkt over før i det hele tatt, som f.eks. løv i høstens farger, bøyde trær som ligner på skikkelser, is, lysstolper, osv. Jeg har lært at det å lage flere utkast av samme prosjekt, ikke bare er bortkasta tid. Man ser hele tiden ting som kunne vært gjort bedre, og man blir tvunget til å se disse og gjøre noe med det. Jeg synes også det er enklere å få nye ideer om man har et utkast å arbeide med.

Har jeg hatt en utvikling? Ja, definitivt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar