lørdag 6. november 2010

Utkast til arbeidskravet i visuell kommunikasjon

1. utkast
Utgangspunkt:

Bildet er tatt ved at jeg stod i mellom lysene på en bil og tok bildet mot personen som kom fra mørket. Det var helt mørkt ute og vi brukte bare billysene for å lyse opp. På denne måten kunne personen gå mot lyset ved å gå mot bilen.

 Utkast med bilderedigering i Picasa:
Meningen med dette bildet, er at man som student blir mer og mer opplyst etter som året går. Man går fra å ikke vite så mye (mørket), mot å lære nye ting (lyset). Jeg hadde store tanker om hvordan jeg ville dette skulle se ut, men jeg hadde vanskeligheter med å finne ut hvordan jeg skulle gjøre det. Her har jeg prøvd  med litt gulorange farge i forgrunnen og litt skyggebehandling. Jeg synes det var vanskelig å få det til å se ut som om personen faktisk går mot lyset, slik jeg ville. Jeg prøvde allikevel å skrive det ut på akvarellark, og da kom fargen i forgrunnen  bedre frem. Det ble en  varmere og mer rødgul farge. Jeg syntes allikevel ikke at dette var bra nok i forhold til det jeg hadde som idè, så dette ble bare et utkast som ble forkasta i løpet av prosessen.

2. utkast i to varianter
Utgangspunkt:

Utkast i bilderedigeringsprogrammet Picasa:

Utkastet i to varianter:


Tidligere i år tok jeg et bildet utover vannet i Larvik. Jeg syntes dette bildet symboliserer godt noe som støtt og trygt å holde seg til. Det første jeg tenkte her da jeg tenkte på første dagen på KUH, var at jeg hadde mange spørsmål og tanker som fløt rundt. Disse ble i stor del samla etter å ha vært på samlingen. Jeg syntes det var litt skummelt å skulle begynne i en ny klasse og med et fag som jeg har valgt fordi jeg ikke har arbeidet så mye med det før. Det var også mange spørsmål rundt studiet og hva dette egentlig gikk ut på. Jeg synes dette bildet symboliserer denne samlingen av tanker godt. Her er stokkene kommet sammen og står som en sterk og stødig støtte ute i det flytende vannet.
Mesteparten av redigeringa på dette bildet har bestått av skyggebehandling, endringer i fargen og å gjøre det litt mer uklart på den delen av "stokken" som blir gjenspeila i vannet. Jeg synes bildet ble mye mer spennende nå, spesielt etter å ha fått en sterkere og mer turkis farge bak.

I den andre varianten av bildet,  har jeg skrevet ut bildet på akvarellark og malt over. Jeg syntes jeg fikk mer spenning i vannet, men "stokken" ble ikke så bra. Om man arbeider på denne måten, kan man lettere få til det man ønsker å formidle. Det er ikke alt som er like enkelt å finne fram til på redigeringsprogrammene. Da kan det være greit å "redigere" litt på egenhånd uten data.  Det jeg synes var best ved å male over, var at jeg fikk til flere nyanser av blåfargen i vannet.

3. utkast i to varianter
Dette var i utgangspunket et bildet jeg malte og la tråder i flere farger i kryss over bildet. Da jeg malte dette, tenkte jeg på det å være student og måtte forholde seg til ulike krav man skal oppfylle. I begynnelsen av året så jeg ikke mulighetene for hva jeg kunne lage, men fokuserte bare på at de og de målene skulle inngå i arbeidet. Da følte jeg at fantasien ikke fikk komme helt ut p.g.a. dette. Derfor valgte jeg å "sperre inne" maleriet med tråder.

Jeg valgte ut dette bildet som jeg ville arbeide videre med av de tre utkastene i visuell kommunikasjon. I arbeidskravet står det at vi skulle prøve ut det vi valgte i minst to ulike varianter av teknikk. I den andre varianten min av dette maleriet, valgte jeg å ta bilde av maleriet og redigere det på datamaskinen. Jeg prøvde ut litt forskjellig og endte opp med dette utkastet som jeg synes ble ganske spennende :) Dette bildet synes jeg reflekterer mer hvordan arbeidet med arbeidskravene ble etter hvert. Da ble det nemlig slik at jeg hadde mange ideer som poppet ut og så måtte jeg velge ut de jeg ville arbeide videre med. Nå var det plutselig for mange ideer! På dette bildet ser jeg for meg at ideene popper ut og sprenger seg gjennom trådene som sperrer for. Tror nok det er denne andre varianten jeg vil stille ut på utstillinga mi. Dette reflekterer virkelig utviklinga i livet som student på kunst og handverk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar